با حضور مدیران، نسخه‌شناسان و کارشناسان نسخ خطی، جلد بیست و هشتم فهرست کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با موضوع صرف و نحو در محل اداره مخطوطات این کتابخانه رونمایی شد.

رونمایی از فهرست کتب خطی کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان با بیان این مطلب گفت: در جلد بیست و هشتم که با موضوع صرف و نحو توسط آقای حسین خبازیان فهرست­نگاری شده، تعداد711 نسخه خطی معرفی شده است.

سید محمد رضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: در این فهرست نسخه‌های نفیسی به چشم می‌خورد که برخی به دلیل قدمت، حواشی علمی، تحریردر زمان حیات مولف و یا تک نسخه بودن اثر دارای اهمیت فراوان می باشند. وی به برخی از نسخه های نفیس خطی که در این جلد فهرست­نگاری شده‌است مانند الاملاء، التذلیل و التکمیل فی شرح‌التسهیل، شرح الاالفیه، قواعد النحویه علی الاعداد الحسابیه، اللباب فی علم الاعراب و الوافیه فی شرح الکافیه اشاره کرد وافزود: تاکنون بیش از چهل جلد از فهارس نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منتشر شده است که از مجموع آن تعداد 12 جلد مربوط به کتابهای خطی اهدایی مقام معظم رهبری می‌باشد.

سید محمدرضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد:  فهرست‌های دیگری با موضوع تاریخ و افسانه، ادیان، فارسی، عربی و اردو، حکمت و کلام، کیمیا، لغت و معانی و بیان نیز فهرست‌نویسی آن به اتمام رسیده و آماده چاپ و انتشار می‌باشند. وی از معرفی کتابهای خطی که هنوز فهرست نویسی نشده است و بر روی پایگاه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی  در نرم افزار سیمرغ ارائه شده خبر داد و اظهار داشت: بیش از 50 هزار کتاب خطی در کتابخانه دیجیتال وجود دارد که تعداد20 هزار نسخه آن تمام متن و مابقی چند تصویر از صفحات به همراه اطلاعات کتاب­شناختی آن می‌باشد.

گفتنی است گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با حدود 95 هزار نسخه قرآن و کتاب خطی، یکی از گنجینه‌های علمی جهان اسلام محسوب می شود، كه با نيّت‌های خير واقفان و اهداكنندگان، در طول تاريخ به وجود آمده و اکنون به عنوان يكي از پايگاه‌هاي فكري جهان  مورد توجه و استفاده محققان، دانش پژوهان و نسخه شناسان قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.